Ortodonti

Halk arasında tel tedavisi diye bilinen ortodontik tedavi, hemen her yaşta uygulanabilmektedir. Diş çapraşıklığı nedeniyle; estetik olarak tatmin etmeyen bir görüntü, dişlerin yeterince temizlenememesine bağlı oluşan çürükler, diş eti hastalıkları ve diş kayıpları, konuşma ve çiğneme bozuklukları, bozuk kapanışlara bağlı diş yüzeyinde aşınmalar görülebilir. Ortodontik tedavi ile estetik, fonksiyonel ve fizyolojik kazanım sağlanabilmektedir.
Erken dönemde teşhis edilen ortodontik problemlerin, erken müdahalesi sonucu, mevcut anomali tamamen ortadan kalkabilir ya da ileri dönemde yapılması gereken ortodontik tedavinin süreci kısaltılabilir. Bunun için 7 yaşından önce ilk ortodontik kontrol yapılmalıdır. Aktif ortodontik tedavilerin çoğu 9-14 yaşlarında yapılmaktadır.

Çocuklarda diş dizisi normal görünse de bazı belirtiler, ortodontik problemlerin varlığını gösterir;

• Ağızdan solunum
  • Anormal çene-yüz görünümü
  • Aşırı ileride ya da geride konumlanmış çene yapıları
  • Önde konumlanmış dişler
  • Parmak emme, tırnak yeme, yanak – dudak ısırma gibi kötü alışkanlıkların olması
  • Çiğneme, konuşma gibi fonksiyonel bozukluklar
  • Dişlerin kapanışında bozukluklar (alt – üst dişlerin temas etmemesi veya yanlış kapanması)
  • Önde konumlanmış dişler
  • Süt dişlerinin erken ya da geç kaybı
  • Çapraşık, yanlış yerde konumlanmış veya sürmemiş dişlerin varlığı

Erken ortodontik tedavinin avantajları

• Çenenin büyümesine ve sürekli dişlerin düzgün konumlanmasına rehberlik edilir.
  • Kötü alışkanlıklar (parmak emme, tırnak yeme vs.) önlenir, böylece dişlerin ve çene yapısının da anormal şekillenmesi önlenmiş olunur.
  • Hastanın fiziksel görünümü iyileştirilerek özgüvenini kazanmasına katkı sağlanır.
  • Üst ön dişlerin daha önde konumlanmasına bağlı meydana gelebilecek travma olasılıkları önlenir.

Ortodonti tedavisi gören hastaların dikkat etmesi gerekenler

• Her yemekten sonra dişler fırçalanmalıdır. Arayüz fırçası kullanılarak, diş araları da temizlenmelidir.
  • Çürük ve diş eti problemleri gelişmesine karşı düzenli diş hekimi kontrolüne gidilmelidir.
  • Ortodontik tedavi randevuları aksatılmamalıdır.
  • Tedavi için gerekli apareyler, tarif edilen şekil ve sürede kullanılmalıdır.
  • Kullanılan apareylerin kırılmasına ya da çıkmasına neden olabilecek yapışkan ve sert gıdalar tüketilmemelidir.
  • Besinler küçük lokmalar şeklinde tüketilmeli, ön dişlerle ısırma yapılmamalıdır. Sert yiyeceklerden olabildiğince uzak durulmalıdır.